top of page

​Høringssvar NOU 2024:10 - Motorferdselloven

Her kommer en slags mal for hvordan du kan skrive ditt høringssvar. Dersom jeg lager en helt ferdig «klikk og kopier» mal – så er sjansen stor for at den ikke leses hvis der kommer svært mange like. Bruk noen minutter til å skrive DITT høringssvar. Denne tar ikke for seg paragraf for paragraf - men generelt rundt lovforslaget. De som skal rydde opp i forslaget senere - vet nok hva som hører til hvor. 

Ja – det er litt jobb å gjøre det, men det er DIN snøscooter-fremtid det handler om. Jeg har brukt hundrevis av timer av min sommerferie til å gå igjennom Motorferdsellovutvalgets forslag og skrive høringssvaret for Snøscooterklubbenes fellesråd . Utvalgets utredning er på 428 sider! 

Det minste DU kan gjøre, er å sette av en halvtime til dette!  Det mener jeg!
(Du trenger ikke skrive om alt hvis du ikke føler sterkt om det - men din mening kan hjelpe andre) 
 
Her er noen punkter som kan hjelpe deg i gang.
 
  • Start med å skrive litt om ditt forhold til naturen og hvordan du bruker snøscooteren. Er det bare deg som kjører eller er det f.eks et familie-kjøretøy? Er bruk av snøscooteren friluftsliv for deg – eller støtter du den byråkratiske versjonen at "bare bortover-ski er friluftsliv"? Eller hva mener du om at det å ta trikken til Frognerparken med en 6-pack øl og engangsgrill regnes som friluftsliv - men ikke snøscooterbruk? Hva har snøscooterbruk betydd for deg – muligheten til å komme deg ut i naturen? Lære å bruke naturen – ta vare på naturen og lignende. Hvilke eventuelle skader har du sett oppigjennom din bruk av snøscooter i naturen?
  • Utvalget vil endre hele formålsparagrafen til loven – og ekskludere kommunene fra å tenke snøscooter når de tenker friluftsliv. Støtter du denne nye formuleringen, eller vil du ha en paragraf som ivaretar alle som ferdes i fjellet – og som også inkluderer trivselen, slik den gamle gjorde. Ikke fullkomment, men bedre.
 
  • Utvalget har foreslått å øke straffen for ulovlig kjøring til opptil 2 års fengsel – synes du det hører rimelig ut. Hvis du f.eks tar deg en ekstra tur til hytta for å sjekke om den er ødelagt etter siste snøstorm – så risikerer du å bli buret inn i 1-2 år… (For får du dispensasjon, så er det kun frakt av gods – ikke tilsyn, slik det er foreslått)
 
  • Angående hytte – utvalget foreslår svært begrensede muligheter for å kunne kjøre til hytta. Bare nødvendig gods, kun ett maks antall turer osv. Høres dette greit ut? Det skal ikke være lov å frakte folk, kun gods. Hva synes du om åssen hyttebruken innskrenkes kontra hvordan båt-folket har mulighet å benytte sine hytter? Hva synes du om at f.eks DNT skal få tilnærmet blanko-fullmakt for å kjøre til sine hytter, mens vanlige folk knapt skal ha en mulighet?
 
  • En leiekjører kan kjøre fram og tilbake til hytta din, med både folk og gods – hva synes du om dette, når du selv ikke skal få lov? Hva er logikken i dette tror du?
 
  • Lovforslaget vil at innmark som er omgitt av utmark – også skal falle inn under lovens bestemmelser. Du har f.eks ikke lov å kjøre en motorisert gressklipper på et seter tun. Har detaljreguleringen gått for langt?
 
  • Lovforslaget vil for mange områder bety at den ordinære kjøringen i løyper vil stoppes 25. april – med årlig høringsrunde for å lage forskrift for å kunne øke den til maks 16. mai. Burde ikke kommunene selv få bestemme, som kjenner de lokale forhold? Og uten årlig hørings-byråkrati? Sesongen slutter når snøen er vekk!
 
  • Ikke snøscooter – men lovforslaget vil ha ett forbud mot å bruke elsykkel utmark som utgangspunkt. Motsatt av i dag – og kommunene må eventuelt åpne hvis de vil tillate det. Begynner det å bli nok detaljstyring fra byråkratene?
 
  • Lovforslaget sier at kommunene skal få bestemme mer – men bare hvis staten er enig…. Burde ikke kommunene få bestemme dette selv, det er de som kjenner forholdene. Ikke byråkratene i Oslo eller Statsforvalter.
 
  • Statsforvalter har i dag, og i forslaget - en makt som ikke finnes tilsvarende i norsk lov. Er det grunn for at Statsforvalter skal tildeles slik diktatorisk makt – kun hva gjelder motorferdsel i Norge? Statsforvalter embetet er det som kommunene klaget på – men i stedet for å lytte, har utvalget gått motsatt vei. Er det veien å gå, eller burde kommunene få bestemme selv, som ellers i tilsvarende norsk rett. Synes du Statsforvalter opptrer med en egen agenda hva gjelder motorferdsel?
 
  • Dersom en grunneier etter loven har lov å hente ut ved fra sin eiendom – burde han kunne overdra denne skriftlig til andre. F.eks nabo eller sønn – uten mer byråkrati? Mengden kjøring vil vel ikke bli mer?
 
  • Hva mener du om at Statens Naturoppsyn skal få utvidede muligheter til å gi gebyr? Er det greit, eller er det en oppgave som burde tilfalle politiet som har den formelle juridiske kompetansen til slikt? 
    Kanskje burde SNO bare kunne utstede gebyr på konkrete brudd på loven, som mangel på førerkort og lignende. Men ikke anledning til å gi gebyr bare basert på synsing - slik det legges opp til. 
 
  • Hva synes du om at de har fjernet muligheten for folk med funksjonshemninger til å søke om dispensasjon etter § 5. b. Utvalget har erklært disse folkene for 100% funksjonsfriske. Burde den gamle muligheten for dispensasjon tas inn igjen i loven – og burde det være en lege eller kommunens saksbehandler som vurderer om du oppfyller vilkårene? Og burde folk som foreslår slike innstramninger "skamme seg". (Det er det kraftigste uttrykket jeg velger bruke, for sender du inn svar med ærekrenkelser blir de slettet....)
 
  • Burde kommunene kunne skyve 100% av utredningskostnadene over på de som foreslår løyper – eller burde dette være en kommunal oppgave? Burde da alle fritidsaktiviteter i kommunene belastes brukerne på samme måte? Eller er det greit at man skiller på annen fritidsbruk og snøscooter? Kan man få penger tilbake på skatten da, hvis ikke kommunen gjør det? 
  • Hva gjelder utredning - så sier utvalget at "behovet for konsekvensutredning er stort"..... Og de legger utredningskravene for snøscooterløyper over 500 m i samme bås som; Atomkraftverk, Oljeraffinerier, Anlegg for lagring av radioaktivt avfall, 4- felts motorveier OVER 10 km. Du kan altså bygge 9 km 4-felts motorvei med mindre utredningskrav enn 600 meter snøscooterløyper. Og lista stopper ikke der, men er lang...... Når ble sunn fornuft tatt bort som ett krav for å sitte i utvalg å foreslå slik?? Synes du dette er greit?
 
  • Burde kommunene åpne for hyttekjøring direkte gjennom lov/forskrift for eiere – eller skal man måtte søke som i dag. Kommunene foreslås å kunne ta gebyr for saksbehandlingen i forslaget. Vil det bli mindre saksbehandling av hyttesøknader om kommunen får lov å fylle opp i kommunekassa?
 
  • Burde det være likhet for loven – eller skal Oslomarka fortsatt holdes utenfor Motorferdselloven? Markaloven som den heter, gjør det svært mye enklere med motorferdsel i Oslomarka – f.eks til turistforeningens hytter. Hva er grunnen for at de skal ha det så mye enklere enn andre?
  • Til slutt - utvalget har på egenhånd bestemt at forutsetningen for hele loven er at det ikke skal bli mer kjøring enn i dag. Er det greit at utvalget tar slike valg - eller burde det tilfalle Stortinget? Er dette en konsekvens av at brukerne ikke fikk plass i utvalget, mens organisasjoner som er imot snøscooter fikk plass? 
  • Og hvis dere vil - uten å ha lest alt som kommer - så kan dere skrive at dere støtter uttalelsen fra Snøscooterklubbenes fellesråd 100%! Dere vet hva SKFR står for, så... 

 

Høringssvaret ditt sender du inn her: KLIKK HER  

Og ønsker du å støtte jobben jeg har gjort - kan du gjøre det her: 

 

Det er 100% frivillig å støtte - jeg gjør ikke dette for å bli rik, 

men for å sikre fornuftig snøscooterbruk en fremtid i Norge! 

bottom of page